Kloni, burkāni un zelts jeb noslēdzošās projekta “13 Mūsējie” darbnīcas mākslas skolā

Kad Gulbenes Mākslas skolas telpās aizgājušajā sestdienā grafika un metāls tika savīts Rasmas Pušpures vadībā; priekšstatus par keramiku un ģipsi piedāvāja Armands Jaspers un savu sajūtu skaņas veidolā ienesa Edgars un Klēra Andersoni-Safronovi, četras stundas radošo darbnīcu projekta “13 Mūsējie” ietvaros pazuda tikpat ātri kā pagājušās nedēļas rīta sniegu parādīšanās un nozušana.

Vai viss ir zelts, kas spīd? - Meklējot personisku uzrunu un idejas vizuālām kompozīcijām Gulbenes novada un Latvijas dzejnieku un rakstnieku darbos, Rasmas Pušpures vadītajās darbnīcās audzēkņi un mākslas skolas skolotājas nodevās pacietīgam un smalkam darbam. Sākot ar dzejas vai cita rakstīta darba interpretācijām uz papīra un turpinot ar tās pārnešanu uz metāla plāksnes, tika “likti pamati” 13 miniatūras mākslas darbiem. Savukārt pēc tam nokodinot un krāsojot metāla plāksnes asas smakas pavadībā, atklājās metāliski zīmējumi melnas un zelta krāsas kombinācijā.

Pārceļoties uz “smagāku” jomu un sniedzot priekšstatu par keramikas formu tapšanas procesu, Armīns Jaspers savā darbnīcā mākslas skolas audzēkņiem piedāvāja izstrādāt savu unikālo ģipša formu. Izejot cauri visiem precizitāti un izveicību raksturojošajiem sagatavošanās posmiem, piedzīvotais rezultāts rada reālu sapratni par to kā lietas top. Tādējādi mudinot novērtēt mākslinieka darbu, radot priekšstatu par keramikas daudzpusību un izpratni kā klonēt vairākus identiskus objektus.

“Vai mūzikas instrumenti ir atrodami tikai veikalu plauktos un mūzikas skolas nodarbībās? Vai mūzikas instrumentu spēlēšana ir domāta tikai trenētiem mūziķiem un to mācekļiem? Nē, nē un vēlreiz nē! Mūzika dzīvo mūs visos, un mūzikas instrumenti ar ko to spēlēt var tikt pagatavoti saviem spēkiem, no teju vai visa kas mums ir apkārt,” tā, gatavojoties darbnīcu norisei, Edgars kodolīgi un skaidri iezīmēja notiekošo arī realitātē, darbnīcās mākslas skolā. Sākotnēji izzinot pasaulīgo skaņu pirmsākumus ikvienā ikdienas objektā, mākslas skolas audzēkņi Edgara un Klēras vadībā radīja burkān-stabuli, ko daži jau līdz darbnīcās beigām bija paspējuši “nopulēt” tik tālu, ka vairs bija palikusi tikai instrumenta puse. Bet tāpēc jau ir arī santehnikas trubas pūšam-instruments un klusās skaņas kombinācija no koka zara un metāla stieples.

Darbnīcas noslēdzot ar pašdarināto instrumentu muzicēšanu, izskanēja arī projekta “13 Mūsējie” radošo darbnīcu sadaļa.
Kopumā projekts “13 Mūsējie” ir par mākslas skolas absolventu-jauno mākslinieku un par mākslas skolas pašreizējo audzēkņu savstarpējo sinerģiju. Visa 2014./2015. mācību gada ietvaros mākslas skolā ierodas skolas absolventi-jaunie mākslinieki, daloties savās praksēs un pieredzēs un pārstāvot visdažādākās mākslas jomas, daļu no mākslām piedāvā izdzīvot arī pašreizējiem mākslas skolas audzēkņiem.

Iepriekšējās darbnīcas par kopīgo tēmu – 13 mūsējie – vadījuši Artūris Lācis, Linda Konone, Monta Gāgane, Jurģis Volodins, Rūta Dimdiņa, Gunārs Rītiņš, Armīns Maslovskis, Beāte Medne un Ilze Medne. Savukārt viens no mūsējiem - absolvents Dagnis Sloģis jau kopš projekta sākuma “būvē” mākslas skolas mājaslapu, kas publiski kļūs pieejama līdz ar marta mēneša beigām.

Projekta noslēgumā gaidāma izstāde un dokumentāla filma ar visiem darbnīcu vadītājiem tajā, par to drīzumā sekos plašāka informācija. Iepriekš minētie procesi notiek Gulbenes Mākslas skolas projekta “13 Mūsējie” ietvaros, ko finansiāli atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.

Rasma Pušpure – LMA Dizaina nodaļas, Metāla dizaina katedras Maģistratūras studente un LMA Metāla dizaina katedras izglītības metodiķe.

Armands Jaspers – LMA Vizuāli plastiskās mākslas nodaļas, Keramikas apakšnozares students.

Edgars Andersons-Safronovs – pašnodarbināts brīvdomātājs, sezonāls sniega kurpju darinātājs; nodarbojas ar keramiku un podniecību, savos darbos pievēršas dažādu tautu un kultūru etnogrāfijas pētniecībai.

Pievieno komentāru

Kultūra un izklaide