Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Braucam zaļi jeb Kas ir elektromobilis? 12

“Es par šo mašīnu esmu sajūsmā un vairs nevaru sevi iedomāties braucam ar benzīnu vai dīzeli!” teic valmieriete Baiba Ansone, kura tikai dažus mēnešus lieto elektromobili “Tesla S85” Jā, laikā, kad vieni no aktuālākajiem jautājumiem pasaulē ir vides piesārņojuma samazināšana un energoresursu taupīšana, cilvēki pamazām sāk raudzīties elektromobiļu virzienā. Un ir patīkami pārsteigti!
Mūsdienās tiek domāts par atjaunojamiem enerģijas veidiem un ilgtspējības principiem dažādās jomās, tajā skaitā automašīnu darbībā. Ar atjaunojamu enerģiju darbināmas automašīnas vairs nav nekāda zinātniskā fantastika. Kaut arī mums pie pakšiem stāv viena par otru vecākas automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem un to radīto piesārņojumu, tehnologi paredz, ka elektromobiļi ir mūsu nākotne.

No “BMW” pārkāpj “Teslā”
Valmierieši Baiba un Ritvars Ansoni nu jau vairākus mēnešus brauc ar 2014. gada ražojumu “Teslu S85”. “Līdz tam pārvietojāmies ar “BMW X5” 2012. gada ražojumu ar dīzeļa dzinēju, un nekad pat prātā nebija ienācis, ka mūsu nākamais ikdienas braucamais varētu būt elektromobilis. Kad nokļuvām jaunas automašīnas iegādes izvēles priekšā, sākotnēji pieļāvām gādāt esošo modeli, tikai jaunāku. Palasot aktuālo informāciju par tehnoloģiju attīstību šajā jomā, sākām apsvērt, vai arī mums nevajadzētu sākt domāt ilgtspējīgi un izvēlēties degvielas vietā ar enerģiju darbināmu,” ieceres pirmsākumus atklāj Ritvars. Ritvars un Baiba sākuši apjautāt paziņas un uzklausīt lietotāju atsauksmes par šiem automobiļiem, un tās bijušas labas. Īpaši iedrošinājis sievas kolēģis, kurš arī brauc ar “Teslu”.
“Man bija zināmi aizspriedumi pret elektromobiļiem, taču tagad attieksme ir mainījusies par 180 grādiem,” atzīst Ritvars. Kas to mainījis? Viņš uzsver ekonomiju gan resursu patēriņa ziņā, nokļūstot no punkta A līdz punktam B, gan ekspluatācijas ziņā, proti, remonti nav bijuši vajadzīgi un tuvākajā laikā arī nebūšot. “Esmu nolēmis arī darbavietas dīzeļdzinēju autoparku iztirgot un vietā iegādāties elektromobiļus.”

Bauda braukt
Sajūsmā par jauno elektromobili ir arī viņa sieva Baiba, kura ģimenē ir arī aktīvākā tā lietotāja. “Pirms tam es arī ļoti šaubījos, kā jau cilvēki par jaunām neiepazītām lietām mēdz to darīt, taču tagad es šo spēkratu izbaudu,” saka B. Ansone. Baudīšana notiek ceļā uz darbu Rīgā, izmantojot elektromobiļiem paredzētās priekšrocības, kuru ir ne mazums. “Tesla” ir ļoti klusa, nav atgāžu. Es braucu pa sabiedriskajam transportam paredzētajām joslām, kas nozīmē, ka Rīgai cauri varu izbraukt 10 minūtēs, un tas ir ievērojams laika ietaupījums. Tāpat par elektromobili nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Novērtēju, ka mans darba devējs ir parūpējies par uzlādes iespēju uzņēmumā, tas arī atvieglo ikdienu, bet, protams, varu uzlādēt arī kādā CSDD uzlādes stacijā,” elektromobiļa plusus uzskaita vadītāja. Nu jau šo staciju esot pietiekami daudz, par to ieviešanu domājot arī jauno namu apsaimniekotāji Rīgā, taču, braucot ar “Teslu”, par lādēšanu galva bieži nav jālauza - ar šo jaudīgo auto bez uzlādes var aizbraukt no Rīgas līdz pat Ventspilij. Elektromobiļa lietotāji aicina arī laukos domes un pagasta padomes atvēlēt saviem iedzīvotājiem vienu vietu bezmaksas uzlādei.

Vienīgais mīnuss – augstā cena
Runājot par mīnusiem, Baiba atklāj, ka vienīgais elektromobiļa mīnuss ir cena, kaut arī ekspluatācijā tas atmaksājas. “Ar laiku šiem transportlīdzekļiem vajadzētu kļūt arvien lētākiem, lai cilvēki tos vairāk izvēlas. Manuprāt, tas ir valdības kompetences jautājums, kā to subsidēt, citādi Latvija pēc kādiem pieciem gadiem sāks maksāt sodu par pārsniegto emisiju. Varbūt jāsāk par to domāt savlaicīgi,” saka B. Ansone. Pāris neatklāj, cik maksājusi iegādātā “Tesla”, taču zina stāstīt, ka šāds modelis maksā apmēram 45 000 eiro.
Elektromobiļa vadītāja cilvēkiem iesaka pašiem interesēties par videi draudzīgāku dzīvesveidu, arī draudzīgu transportu, jo arī viņi tā darījuši un paši nonākuši pie secinājumiem. “Tā ir nākotne,” saka B. Ansone.


Kas ir elektromobilis?
Ārēji lādējams transportlīdzeklis, kas kustības nodrošināšanai izmanto transportlīdzekļa baterijā glabāto elektroenerģiju un visā tā ekspluatācijas laikā nerada izmešus.

Atvieglojumi un priekšrocības elektromobiļiem
    Elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis.
    Samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme – 10,00 eiro mēnesī (iepriekš 42,69 eiro mēnesī).
    Elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes, ir bez maksas.
    Speciālu, vizuāli atšķirīgu numura zīmju pirmais komplekts – bez maksas.
    Elektromobiļiem, kas aprīkoti ar šīm numura zīmēm, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
    Liepājā, pašvaldības maksas stāvvietās un Rīgā, “Rīgas satiksmes” apsaimniekotajās autostāvvietās (izņemot apakšzemes autostāvvietā K.Valdemāra ielā 5a) elektromobiļus var novietot bez maksas.
    Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas pilsētas administratīvajā teritorijā.

Kur lādēt?
Patlaban CSDD “e-mobi” tīklā darbojas 72 stacijas visā Latvijas teritorijā. Maksa par uzlādes pakalpojumu “e-mobi” stacijās ir 0,15 eiro/min.
Dažādas norēķinu iespējas, arī “e-mobi” aplikācija.
Apmaksas solis ir 1 minūte.


Ziema elektromobili nebiedē

Gatis Jočis, CSDD elektromobilitātes specālists:
- Pašlaik Latvijā ir reģistrēti 589 elektromobiļi, ir 72 “e-mobi” stacijas, un projektēšanas stadijā ir vēl 40. Ziemā, skatoties uzlāžu kartē, var secināt, ka tās koncentrējas ap Rīgu, kas varētu nozīmēt to, ka tur šo auto ir vairāk, taču jau jūlijā 60 % no kopējā uzlāžu skaita reģistrēti arī reģionos. Stacijas atzinīgi novērtējuši arī Latvijas viesi, jo mums iespējams arī viesabonēšanas pakalpojums. Elektromobiļi ir mūsu nākotne, daudzi autoražotāji jau tagad nākuši klajā ar jauniem elektromodeļiem un 2020. gadā ir plānots vēl. Pašlaik pat jau radusies situācija, ka ražotāji nespēj nodrošināt pieprasījumu un mašīnas ir jāgaida pat pusgadu. Tam būtu jāmainās. Elektromobilis nozīmē klusumu, komfortu, mierīgu braukšanu, bez stresa. Par elektromobiļiem ir daudz stereotipu. Pirmkārt, ka var palikt uz ceļa. Tā nav taisnība, uzlādes staciju pietiek, un katrs braucējs taču uzlādi plāno tāpat kā DUS apmeklējumu. Otrkārt, baterijas nebūs jāmet ārā pēc pieciem gadiem - citviet, kur elektromobiļi ir jau ilgāku laiku, piemēram, Igaunijā, ir pierādījies, ka tā nav. Tāpat nav taisnība tiem, kas baidās no ziemas. Situācijā, kad ir uzlādēta pilna baterija, mīnus divdesmit grādos ar elektromobili var nobraukt apmēram 90 kilometrus. Tā ka ziemā var mierīgi braukt pat uz auksto Alūksni.


Publikācija sagatavota ar Latvijas vides aizsardzības fonda  finansiālo atbalstu.

Pievieno komentāru

Komentāri 12

Bubulis

Un tad parādīsies rindas pie uzlādes stacījām. Un jautrība varēs sākties.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 08:47

sibul

Ieskatieties 31. 10. vai 30. 10. (piemirsu- kurā no tiem) Rīga 24 TV raidījumā "Preses klubs"- internetā pieejams- un uzziniet patiesību par "labajiem" elektroauto no Arņa Bļodona teiktā. Un Jums sagrūs ilūzija par šo it kā "videi draudzīgo" draņķi.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 08:55

Teftelis

No patērētāju sabiedrības skatpunkta tā arī izskatās. Neviens zaļā dzīvesveida propogandētājs gan nerunā par to, ka šo jaudīgo verķu piebarošanai papildus elektrību ražo TECā, radot CO2 un H2O.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 08:57

Arnis

Vai kāds ZAĻĀS ENERĢIJAS sajūsminātais aizstāvis maz apjēdz, cik lielā apmērā tiek sagandēta vide, lai izgatavotu elektro auto nepieciešamās akumulatoru baterijas. Un kā tiks utilizētas nolietotās. Sārmzemju metālu ieguve nav videi draudzīgs pasākums un vēl mazāk to utilizācija. Diemžēl arī ūdeņreža izmantošana iekšdedzes dzinējos masveidā nav iespējama kaut vai dēļ tā iemesla, ka to ir ārkārtīgi sarežģīti uzglabāt. Un tam vēl sako tāds moments, ka līdz šim laikam iekšdedzes dzinējos izmantotie materiāli nav piemēroti ūdeņraža dzinējiem.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 11:26

Asaris

Un ar naftas rūpniecību vide netiek sagandēta? Jūs lielie dīzeļu aizstāvji papētat kas vēl bez co2 nak ārā no izputēja. Braukt ar elektroauto un darbināt TEC ir daudz labāk un energoefektīvāk nekā ar iekšdedzes dzinēju. Un ja var atļauties nopirkt elektroauto var atļauties arī uzlikt uz jumta saules paneļus.
Nolietotos akumulatorus pārstrādās un uzražos jaunus, tos tu nevarēsi izmest mežā kā vecās riepas.
Tāpat arī šausminājās par svina ak. kad visi sāka pirkt mašīnas 100 gadi atpakaļ.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 11:51

Suns

Sen ir pieràdīts, ka govs saraźo daudz vairàk co2 kà auto!

pirms 16 dienām, 2019.11.02 13:17

autobuss

Stulbums kaut kāds ja ik pēc 90 kilometriem ziemā jālādē akumulators! Timrots jau reiz eksperimentēja - no Rīgas līdz Liepājai pa dienu tā arī netika.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 13:34

Guntis

Pilnīga dauņa runa. Cik resursu paterē lai ko tadu stulbumu uzražotu.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 13:55

...

Šausmas cik mūsu priekšsēdētājs nodara postu pasaulei tik bieži braukājot uz Rīgu.

pirms 16 dienām, 2019.11.02 14:14

?

No kura laika viņš brauc ar elektromobīli?

pirms 16 dienām, 2019.11.02 18:44

Gints

Vai šīs privilēģijas braukt pa sabiedrisko joslu, bezmaksas stāvvietas, nodoklis saglabāsies arī pēc tam kad visiem būs šādas automašīnas.

pirms 13 dienām, 2019.11.05 19:17

Projekts "Rūpēsimies par vidi!"