Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kā izvēlēties auto riepas un neapjukt plašajā piedāvājumā?

Daudziem autovadītājiem – gan tiem, kas tikko tikuši pie pirmā auto un vēl tikai mācās dažādus knifiņus, gan tiem, kas braukuši jau sen un laika gaitā nomainījuši vairākus auto – nepieciešams padoms un palīdzība, kā pareizi izvēlēties riepas savam auto. Bieži vien “noslinkojam” un ekonomijas vai aizmāršības rezultātā iegādājamies riepas, kas nav gluži piemērotākās un labākās drošai braukšanai. Tāpēc lieks atgādinājums un padoms nekad nenāk par sliktu.


Uz jautājumu “kā tad pareizi un droši izvēlēties riepas?” autovadītāji mēdz atbildēt dažādi, lai gan standartā parametri ir vienādi, pēc kā vadīties. Katra auto riepu pareizais un īstais izmērs ir norādīts auto īpašnieka rokasgrāmatā. Tāpat bieži vien šī informācija tiek norādīta uz speciālas uzlīmes automašīnas vadītāja durvju iekšpusē. Šie apzīmējumi noteikti jāņem vērā, jo tie ir paredzēti tieši konkrētajai automašīnai, ar kuru pārvietojamies, un ietver informāciju par pareizajiem riepu izmēriem, pieļaujamo slodzi, ātruma indeksu un riepu veidu (ziemas vai vasaras riepas). Šī informācija vienmēr būtu jāņem vērā, iegādājoties jaunu riepu komplektu, lai braukšana būtu droša, pareiza un arī ekonomiska.

Ja vērtējam pašas riepas, ko grasāmies iegādāties, tad jāņem vērā, ka katras riepas sānu sienas ir marķētas ar šādu pat informāciju un norādījumi par riepas montēšanu atbilst konkrētā auto apstiprinātajām specifikācijām. Tās apstiprinājis un paredzējis ražotājs.

Tad kā pareizi lasīt uz riepas esošo informāciju? Piemēram, ja uz riepas rakstīta informācija P215/65/R15 89H! Ko no tā mēs varam saprast un kā orientēties?


Riepas tips ir tas raksturlielums, kas nosaka riepai pareizo lietojumu. Ar P (vai arī reizēm bez simbola) tiek apzīmēts pasažieru transportlīdzekļa riepa. LT apzīmējums, piemēram, nozīmēs to, ka riepa būs paredzēta vieglajām kravas automašīnām.


Riepas platums milimetros, no viena sāna līdz otram arī ir viens no būtiskajiem raksturlielumiem. Piemērā norādīts, ka riepa ir 215 mm plata (P215/). Parasti šādu raksturlielumu mēra milimetros.


Nākošais rādītājs ir riepas profila (sānu malas) augstums procentuālajā attiecībā pret platumu. 65 šajā gadījumā nozīmē, ka profila augstuma attiecība ir 65% riepas platuma.

Tālāk esošais apzīmējums sniedz informāciju par riepas uzbūvi. “R” apzīmē radiālo riepu, kas savukārt nozīmē, ka riepas karkasu veido kordu armatūra. Šie kordi ir auduma slāņi, kas veido riepas karkasu un stiepjas radiāli no apmales līdz apmalei. Ja apzīmējums būtu “B”, tad tas nozīmētu diagonālo riepu, kas savukārt izsaka, ka riepas karkasu veidojošie korda slāņi novietoti diagonāli no aploces malas pret otru aploces malu un konstrukcijas stiprības nolūkos ir šķērsām viens pret otru. Tas norāda riepas pamata uzbūvi.


Diska diametrs ir platums no vienas diska malas līdz otrai. Piemērā norādītā diska izmērs ir 15 collas (R15). Kravnesības indekss, savukārt, norāda maksimālo svaru (mērītu mārciņās), ko iztur riepa ar pareizu gaisa spiedienu. Maksimālais svars norādīts uz riepas sānu malas gan kilogramos, gan mārciņās.


Viens no ļoti būtiskiem rādītājiem ir ātruma indekss. Tas norāda maksimālo konkrētās riepas darba ātrumu. “H” apzīmējums nozīmē, ka riepas maksimālais ātrums ir 210 kilometri/h, piemērā minētais. Te jāņem vērā, ka šis lielums saistīts tikai ar riepas ātruma parametriem un nebūt nenozīmē, ka jāpārsniedz ar likumu noteiktie ātruma ierobežojumi. Ātruma indeksi riepai var būt arī J(100km/h), K(110 km/h), L(120km/h), M(130km/h), N(140km/h), P(150km/h), Q(160km/h), R(170km/h), S(180km/h), T(190km/h), V(240km/h), W(270km/h), Y(300km/h), ZR(>240km/h).


DOT apzīmējums norāda, ka riepa atbilst visiem ASV Transporta departamenta (Department of Transportation — D.O.T.) spēkā esošajiem drošības standartiem. Blakus tam atrodas riepas identifikācijas vai sērijas numurs — līdz 12 zīmju gara skaitļu un burtu kombinācija. Savukārt burtu apzīmējums UTQG nozīmē vienotu ASV Transporta departamenta (DOT) izstrādātu riepas kvalitātes vērtējuma sistēmu.

Vieglo automašīnu riepas visbiežāk iedala, vadoties pēc trim nosacījumiem: protektora nodiluma, vilces un temperatūras izturības.


Protektora nodilums mēra riepas nodiluma koeficientu, kad tā tiek pārbaudīta kontrolētos apstākļos. Par standarta rādītāju tiek noteikta atzīme 100. Ja rādītājs ir vairāk par 100 — teicami, 100 — labi, mazāk par 100 — vāji. Protektora nodiluma novērtējums ir derīgs tikai salīdzinājumam ar ražotāja izstrādājumu līniju. Vilktspējas novērtējumi parāda riepas spēju apstāties uz slapja ceļa seguma. Novērtējums balstās uz rezultātiem, bremzējot uz slapja ceļa seguma taisnā virzienā. Tas nenorāda spēju braukt līkumos. A — teicami, B — labi, C — vidēji. Savukārt temperatūras novērtējums parāda riepas noturību pret siltuma rašanos. A — teicami, B — labi, C — vidēji. Bet jāņem vērā, ka tiesību akti nosaka, ka visām riepām jāatbilst novērtējuma “C” minimālajām prasībām.

Pievieno komentāru

Reklāmraksti