Kādām vajadzībām parasti tiek izmantots kredīts?

Latvijas iedzīvotāji atkal aktīvāk sākuši izmantot dažādas kreditēšanas iespējas, un kopējais izsniegto kredītu apjoms 2021. gada pirmajā pusē pārsniedzis 5,44 miljardus eiro. Visvairāk pieaudzis izsniegto patēriņa kredītu un hipotekāro kredītu apjoms, jo vērojama vēlme uzlabot dzīves apstākļus.

Kreditēšanas jomā saglabājoties pandēmijas diktētai piesardzībai, šogad tomēr mājsaimniecībām izsniegto aizdevumu apjoms atkal pieaudzis – gada astoņos mēnešos mājsaimniecībām izsniegts pusotru reizi vairāk kredītu nekā tai pašā aizvadītā gada periodā, un galvenokārt par to jāpateicas 18% pieaugumam patēriņa kredītu sektorā. Neliels pieaugums vērojams arī hipotekārajā kreditēšanā, liecina Latvijas Bankas apkopotie dati.

No otras puses, gan patērētāju, gan investori lēmumos saglabājas pamatota piesardzība, ņemot vērā situāciju ar Covid-19 izplatīšanos un nepietiekamo vakcinācijas līmeni. Tas ne tikai bremzē kreditēšanas atsākšanos, bet arī mudina daļu mājsaimniecību un uzņēmumu drīzāk veidot noguldījumus nekā investēt attīstībā.

Patēriņa kredīti

No dažādiem kredītu veidiem joprojām populārākie ir patēriņa kredīti, kas nozīmē, ka klients saņem aizņēmumu kādu personīgo vajadzību apmierināšanai – pirkumam vai pakalpojumu apmaksai. Patēriņa kredītus izsniedz gan banku, gan nebanku aizdevēji. Patēriņa kredīti ir pieprasīti, jo, pirmkārt, šāda veida aizdevumi var tikt saņemti pietiekami ātri. Otrkārt, klientam tiek izvirzītas minimālās iespējamās prasības, parasti pietiek ar oficiālo ienākumu apliecināšanu, bet ķīla nav vajadzīga.

Auto kredīti

Auto kredīts faktiski ir patēriņa aizdevumu veids, taču tai ir vairākas tieši šai finanšu operācijai raksturīgas īpatnības. Aizdevums paredzēts konkrētam mērķim – automašīnas iegādei, un tā procentu likme ierasti ir augstāka nekā auto līzinga likme, tomēr joprojām ir izdevīgi ņemt auto kredītu vecāku lietotu automašīnu iegādei.

Mikro aizņēmumi

Papildus banku iestādēm kreditēšanas pakalpojumus sniedz arī daudzas mikrofinanšu organizācijas. Neskatoties uz beidzamajos gados pieņemtajiem ierobežojumiem, tirgū darbojas pietiekami daudz nebanku finanšu iestāžu, kas izsniedz īstermiņa kredītus steidzamu vajadzību apmierināšanai. Ņemot vērā šo aizdevumu īpatnības, tie izceļas ar augstām procentu likmēm, tādējādi ir piemērots risinājums tikai kredītiem ar ļoti ātru atmaksas termiņu.

Hipotekārā kreditēšana

Hipotekārās kreditēšanas raksturīgās pazīmes ir ievērojama līdzekļu summa, kā arī liels aizdevuma ilgums. Skaidrs, ka mājokļa iegāde bez kredītresursu piesaistes daudziem cilvēkiem var būt ļoti sarežģīta, tāpēc arī šis banku pakalpojums arvien ir ļoti pieprasīts. Hipotēkas būtība paredz, ka aizņēmējs noformē iegādāto mājokli kā ķīlu. Dažos gadījumos hipotekārā kredīta nodrošināšanai izmanto citu klienta nekustamo īpašumu.

Kredītu salīdzināšana

Ja pieņemts lēmums par aizdevuma ņemšanu kādai konkrētai vajadzībai un aprēķinātas arī iespējas to laikus atmaksāt, nākamais būtiskais solis ir kredītu salīdzināšana. Bieži pieļauta kļūda ir sasteigta lēmuma pieņemšana, neizvērtējot visus “par” un “pret”, un plašākas piedāvājuma situācijas neizvērtēšana. Aizņemoties izdevīgāk, iespējams ietaupīt vairākus simtus un lielāku kredītu gadījumā pat tūkstošus eiro. Lai izvēlētos piemērotāko kredītu, ļoti noderīgs ir “Sortter” izstrādātais kredītu salīdzināšanas kalkulators, kurā iekļauti dažādi aizdevumu veidi: patēriņa kredīti, auto kredīti, hipotekārie kredīti un citi.

Saprātīga aizņemšanās

Visbiežāk izsvērti lēmumi tiek pieņemti, aizņemoties prāvas summas, kā tas ir hipotekārā kredīta gadījumā, kamēr patēriņa kredītus bieži ņemam impulsīvi, līdz galam neizverot to lietderību. Finanšu eksperti iesaka jebkuras aizņemšanās gadījumā aprēķināt, cik naudas kopumā būs jāatdod, lai segtu visu kredīta summu, un apsvērt arī visas citas kādas vajadzības finansēšanas iespējas. Citiem vārdiem, kredītam vajadzētu pieteikties tikai tad, ja pilnīgi skaidrs, ka citādi atrisināt kādu situāciju neizdosies vai arī kredītā iegūtie līdzekļi ļaus ievērojami uzlabot dzīves kvalitāti vai radīt pamatu papildu ienākumu gūšanai nākotnē.   

Reklāmraksti