Kompleksie vitamīni - kas tas ir un kad tos būtu nepieciešams lietot?

Vitamīni ir palīgi mūsu imunitātei gada tumšajos mēnešos, tas zināms visiem. Tomēr neesam pārāk informēti par to, kādas īpašības piemīt katram no tiem. Pat ārsti atzīst, ka vislabāk tomēr konsultēties ar speciālistiem pirms sākat dzert jebkāda veida uztura bagātinātājus, pat tad, ja to iegādei nav nepieciešama ārsta izrakstīta recepte. Šajā rakstā aplūkosim komplekso vitamīnu piedāvātās iespējas imunitātes uzlabošanai, bet tavs aptiekārs tev pavisam noteikti spēs pastāstīt ko vairāk arī par cita veida vitamīniem un uztura bagātinātājiem!

Lai uzlabotu vispārējo imunitāti tumšajos rudens un ziemas mēnešos, visnoderīgākie būs kompleksie vitamīni. Tos ieteicams lietot, kad jūtat, ka sāk pazemināties imunitāte – par to liecina bieži un ātri saaukstēšanās gadījumi. Tāpat šie vitamīni ir ārkārtīgi noderīgi ja ievērojat diētu, kas izslēdz noteiktus produktus vai produktu grupas, piemēram, gaļu, piena vai graudaugu produktus. Tie noderēs arī cilvēkiem, kam ir paaugstināta fiziska vai garīga piepūle – cilvēkiem, kas daudz strādā, sportistiem, grūtniecēm.

Papildus vispārīgās lietošanas kompleksajiem vitamīniem, aptieku plauktos (arī interneta aptiekā apotheka.lv) atrodami arī vitamīni, kas paredzēti īpaši kādam dzimumam, vecumam, cilvēku grupai (piemēram, sportistiem vai grūtniecēm), kā arī vitamīni nagiem, matiem un ādai, kas satur vitamīnus, kas veicina nagu, matu un ādas šūnu ātrāku atjaunošanos.

Organisma enerģijas vielmaiņas un nervu sistēmas stiprināšanai visnoderīgākie būs B grupas vitamīni. Šo vitamīnu komplekss palīdzēs tikt galā ar drūmām domām, kas dažkārt mēdz mums pielavīties tieši tumšajā laikā. Tāpat tie ir visnoderīgākie saaukstēšanās sezonā, jo sniedz atbalstu imunitātei. Līdzīgi iespējams aprakstīt arī visu citu vitamīnu noderīgāko iedarbību:C vitamīns stiprina asinsvadu sieniņas, veicina kolagēna ražošanu organismā, mazina ar novecošanu saistītas veselības problēmas, darbojas kā antioksidants, aizsargājot šūnas no sabrukšanas un, protams, stiprina imunitāti.A vitamīns stimulē dažādu ar redzi saistītu funkciju uzlabošanos, vienlaicīgi veicinot gļotādas, ādas un dziedzeru normālu darbību un palielinot organisma spēju pretoties dažādām infekciju slimībām.Pētījumu rezultāti liecina, ka D vitamīnam ir svarīga loma organisma imūnsistēmas nodrošināšanā. To lielākoties uzņem caur saules gaismu un to mēdz dēvēt arī par labsajūtas vitamīnu. Tieši D vitamīna trūkums bieži vien vainojams pie sliktā garastāvokļa rudenī/ziemā. Tas tāpat nepieciešams kalcija absorbcijai, tādēļ tas atbildīgs arī par stipriem kauliem un zobiem.E vitamīns ir ļoti svarīgs antioksidants. Tas piedalās daudzos vielmaiņas procesos, muskulatūras funkcionēšanā, to lieto arī neauglības ārstēšanā.

Teorētiski, jo vairāk vitamīnu un minerālvielu ir kompleksajos vitamīnos, jo no tiem ir lielāks labums, tomēr ir dažas lietas, ko vērts paturēt prātā. Pirmkārt, būtu jāzina, vai pret kādu no vitamīniem nav alerģija. Nelielai daļai cilvēku alerģija izveidojusies pret dažādiem sintētiskajiem vitamīniem, īpaši B grupas vitamīniem, PP un C vitamīnu. Ja jums ir alerģija pret kādu no šo vitamīnu sintētiskajiem paveidiem, tas nebūt nenozīmē, ka nevarat tos papildus uzņemt. Tas nozīmē vien to, ka jums jāizvēlas dabīgas izcelsmes vitamīnu produkti – droši norādiet to aptiekāram, un kopā spēsiet atrast sev vispiemērotāko!

Mazajiem vislabāk iegādāties tieši bērniem domātus vitamīnus, jo to sastāvs ir īpaši piemērots augoša organisma prasībām. Pašiem mazākajiem pieejami dažādi vitamīni košļeņu un konfekšu formā, tomēr tos ieteicams izmantot vien gadījumos, kad bērns asakās lietot parastos vitamīnus tabletēs.

Lai gan komplekso vitamīnu lietošana ir pilnībā droša, tos nedrīkst pārdozēt. Īpaši tas attiecas uz A un D vitamīnu, jo tie var pasliktināt aknu un nieru darbību. Ja esat smagi slims, tad pirms multivitamīnu lietošanas visdrošāk tomēr būtu pakonsultēties ar ārstu vai farmaceitu. Lai gan vitamīni veselībai nāk par labu, tam ir arī izņēmumi, piemēram, psoriāzes slimniekiem jābūt uzmanīgiem ar B12 vitamīnu. Protams, īpaši noteikumi ir arī grūtniecēm – B grupas vitamīni var izsaukt nelabu dūšu, bet A vitamīna pārdozēšana var provocēt teratogēnu (augli kropļojošu) darbību. Bez konsultācijām nevajadzētu lietot A un D vitamīnu, ja jums diagnosticēta smaga nieru vai aknu slimība. Pats galvenais ir paturēt prātā – kas par daudz, tas par skādi!

Avots: http://aptiekas.apotheka.lv/kados-gadijumos-butu-ieteicams-lietot-kompleksos-vitaminus/

Reklāmraksti