Gulbenes mākslas skolas audzēkņu spontānitātes eksperimenti Dānijā

Pusotra astronomiskā stunda ir tieši tik, cik nepieciešams, lai pirmo reizi savā mūžā septiņi Gulbenes Mākslas skolas audzēkņi paceltos gaisā, lidotu un nolaistos uz tās pašas planētas, bet citā valstī – Dānijā. Šāda teorētiska piezīme opozicionāri pretēji praktiskajai un mākslinieciskajai nedēļai Dānijā, Silkeborgā, bija radošu darbnīcu sākums Kreatīvajā skolā (The Creative School) kopumā deviņiem Gulbenes Mākslas skolas pārstāvjiem un sešiem dāņiem.

Pēc naksnīga ielidojuma, dāņu sagaidīti un pa pāriem vai trio sastāvā sadalīti, ikviens no atbraukušajiem nokļuva pie vienas vai divām siltām dāņu ģimenēm. Viss iepriekš minētais pateicoties Gulbenes novada domes sadraudzībai ar Tēmas komūnu Dānijā un par godu slavenā dāņu mākslinieka-gleznotāja Asgera Jorna (Asger Jorn, 1914-1973) 100 gadu svinībām Sikeborgā.

Iepazīstot dažādus tušas, zīmēšanas paņēmienus un amerikāņu mākslinieka Džeksona Pollaka (Jackson Pollock) gleznošanas tehniku, no 12. līdz 19.oktobrim dāņu un latviešu bērni Kreatīvajā skolā nodevās individuāliem un kolektīviem eksperimentācijas procesiem mākslā. Tāpat, iemēģinot kāju Asgera Jorna izgudrotajā trīs-vārtu futbolā, interaktīvā mākslinieka oriģināldarbu un kopiju pasaulē bērnus ieveda piepildītais muzejs un tā pārstāvji Silkeborgā.

Savukārt citu personīgā pieeja mākslai tika iepazīta līdz ar darbnīcu vadītāju-dāņu mākslinieku Nūritas Klabberas (Nurith Lumer-Klabbers) un Larsa Ringārda (Lars Ringgaard) studiju vizītēm. Pirmā publikas priekšā paštaisītajā studijā stājās Nūrita, un tika pārpludināta ar iedvesmas jautājumiem. Savukārt Larsa paša izveidotajā pasaku valstībā vienā no četrām mākslas studijām par viņa gleznām dalībniece Anna izteicās, ka “Pirmo reizi man tā ir, tāda sajūta, ka varētu kļūt par daļu no gleznas”.

Visi Gulbenes Mākslas skolas audzēkņi atzina, ka nedēļas ietvaros izdzīvotās mākslas pieredzes bijis kas pilnīgi atšķirīgs no Gulbenes Mākslas skolas realitātes. “Labā nozīmē,” piemetināja nodarbību dalībnieks Krists, jo mākslas skolā pamatā tiek apgūta klasiskā pieeja. To zinādami un novērtēdami, abi radošo darbnīcu vadītāji mēģināja atvērt bērnu spējas spontanitātes virzienā, mācoties izteikt sevi un to, kas ar katru indivīdu notiek “tagad un te”. Tādējādi, eksperimentējot ar klasiskajiem un laikmetīgās mākslas ieročiem, nedaudz vairāk izzinot sevi.

Tomēr ne tikai māksla tās pamatizpratnē nedēļas novērtējuma aplī tika atzīmēta kā svarīgākais no ieguvumiem. “Valoda,” tā viennozīmīgi saistībā ar nedēļas laikā iegūto norādīja gan dāņu, gan latviešu bērni. Savstarpēji socializējoties, darbnīcu dalībnieki ne tikai praksē apguva un pielietoja angļu valodas zināšanas, bet arī mācījās latviešu un dāņu valodas. Tādējādi iezīmējot starpkultūru komunikāciju, dibinot kontaktus un kaļot plānus turpmākai sadarbībai mākslā ilgtermiņā.

Savu darbu izstādes atklāšanā viens otram pateikuši publisku un privātu “Paldies!” un mielojušies ar lielisku ēdienu, darbnīcas tika oficiāli noslēgtas, lai nakts vidū, jau pēc otrā pusotras astronomiskās stundas lidojuma, piezemētos mājās, Latvijā.


Pievieno komentāru

Skolēnu, jauniešu aktivitātes