Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kā ekrānu laikmetā saudzēt savu redzi?

Kā liecina ASV Redzes padomes* veiktais pētījums, 65% cilvēku pēc ilgstošas lūkošanās datora ekrānā izjūt kādu no datorlietotāju sindroma simptomiem. Kā izvairīties no šīs arī Latvijā aktuālās problēmas?

Izvēlies pareizu attālumu
Raugoties tuvāk ekrānam, nepieciešama spēcīgāka redzes sistēmas muskuļu sasprindzināšana, kas var novest pie pārslodzes un datorlietotāju sindroma simptomiem – nogurušām, sausām un apsārtušām acīm, acu asarošanas, kairinājuma un graušanas sajūtas, redzes miglošanās tuvumā vai tālumā, dubultošanās un galvassāpēm, kā arī kakla un muguras sāpēm. Lielākoties redzes problēmas saistītas nevis ar ekrānu kvalitāti, bet gan to nepareizu izmantošanu. Tāpēc datora ekrānu viņa iesaka novietot aptuveni 50 – 70 cm attālumā no acīm un pievērst uzmanību aplūkojamā attēla vai burtu lielumam – labāk tos uzlikt nedaudz lielākus nekā samazināt attālumu starp acīm un ekrānu.

Pievērs uzmanību darba videi
Lai pasargātu ne tikai acs priekšējo virsmu no izžūšanas, bet arī kakla muskuļus no papildu saspringuma, jāseko līdzi darba vides iekārtojumam – augšējai ekrāna malai jāatrodas acu līmenī. Svarīgi, lai ekrānā neveidotos papildus atspīdumi no logiem vai lampām, un tas būtu tīrs – bez putekļiem un pirkstu nospiedumiem. Retāk aizdomājamies par ekrāna spilgtumu, bet tas ir ne mazāk svarīgs faktors redzes saudzēšanai. Lai neapgrūtinātu acis, iesaku izvēlēties viegli saskatāmu, nevis pārlieku spožu ekrāna spilgtumu.

Ja nodarbošanās saistīta ar garām stundām pie datora ekrāna, svarīgi izvēlēties tam pielāgotu monitoru, kura malas un centrs ir vienmērīgā attālumā no acīm, tāpēc tas ir piemērots mūsu dabiskajam redzes laukam un samazina acu piepūli, ja ekrānā jāskatās ilgstoši.

Ievēro pauzes
Lietojot datoru, jāievēro sabalansēts tā lietošanas ilgums un regulāra acu atpūtināšana. Te der atcerēties 20/20/6 likumu, kas nozīmē, ka ik pēc 20 minūtēm vēlams novērst skatienu no ekrāna un vismaz 20 sekundes palūkoties 6 metru attālumā. Savukārt acis būs pateicīgas, ja tām ik pēc 1 – 1,5 stundas tiks atvēlēts garāks atpūtas brīdis. Jāņem vērā, lai acis patiešām atpūstos, pauzēs ieteicams nedaudz pastaigāties, nevis lietot telefonu vai lasīt drukātos materiālus.

Regulāri mirkšķini acis
Koncentrējoties uz darbiem, kas veicami pie ekrāna, acis tiek mirkšķinātas pat 3 reizes retāk, nekā nepieciešams. Tas veicina acs priekšējās virsmas nepietiekamu mitrināšanu, kā rezultātā acis kļūst sausas vai tieši pretēji – sākas pastiprināta asarošana. Lai to novērstu, jāatceras tās regulāri mirkšķināt. Gadījumos, kad acīs rodas smilšu sajūta, iesaku konsultēties ar redzes speciālistu par mitrinošo pilienu lietošanu.

Pārbaudi acis
Profilakses nolūkos vai, lai laikus atklātu un novērstu radušos simptomus, vismaz reizi gadā jāpārbauda redze. Jūtot, ka ir piemeklējusi kāda no datorlietotāju sindroma izraisītajām sūdzībām, acu ārsts būtu jāapmeklē pēc iespējas ātrāk.

Pievieno komentāru

Veselība