Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

SAULES vitamīns - veselības garantija 1

Saule ir dzīvības, siltuma un gaismas avots. Visas dzīvās būtnes tiecas pēc saules - gan augi, gan dzīvnieki, gan cilvēki. Mums, cilvēkiem, saule ir arī unikāls veselības avots, jo saules staru ietekmē ādā veidojas D vitamīns, kas nodrošina gan kaulu stiprumu, gan arī labu garastāvokli.

Ilgu laiku D vitamīnu uzskatīja par noderīgu galvenokārt kaulu sistēmas saslimšanu profilaksei, ieskaitot rahītu un osteoporozi, kuru pamatā ir jaunizveidoto kaulaudu un skrimšļaudu mineralizācijas traucējumi. Pēdējā laika zinātnieku pētījumi atklāj jaunas iespējas D vitamīna lietošanai. Izrādās, ka D vitamīna pielietošanas spektrs ir daudz plašāks, nekā iepriekš lēsts. Pētījumu gaitā tika konstatēts, ka pazemināts D vitamīna līmenis organismā veicina dažu audzēju veidu, depresijas, cukura diabēta, multiplās sklerozes, reimatoīdā artrīta, augšējo elpceļu infekciju, sirds-asinsvadu saslimšanu un muskuļu vājuma rašanos un attīstību.


Vislielāko D vitamīna daudzumu mēs gūstam no saules. Ultravioleto staru iedarbībā D vitamīns sintezējas no tā prekursoriem ādā. Izejot virkni pārveidošanās procesu aknās, D vitamīns nonāk nierēs, kur veidojas tā hormonāli aktīvā forma.


Šķiet, ka nekā sarežģīta te nav. Taču ir vairāki faktori, kas traucē šo vienkāršo procesu. Dabīgai vitamīna D sintēzei ādā ultravioleto staru viļņa garumam jābūt 290-315 nanometru. Ziemeļu platuma grādos, tostarp arī Latvijā, saules stari nav pietiekami intensīvi, lai stimulētu D vitamīna ražošanu laika posmā no oktobra līdz martam. Pat vasarā daudzi cilvēki mēdz lielāko daļu laika pavadīt telpās, jo apzinās, ka ilgstoši pakļaujot sevi ultravioleto staru ietekmei var gūt negatīvas sekas. Galvenokārt ir runa par saules apdegumiem un paaugstinātu risku saslimt ar ādas vēzi. Lai pasargātu sevi no šīm nepatikšanām, arvien vairāk cilvēku lieto saules aizsargkrēmus. Taču šeit slēpjas kāda problēma: līdzekļi ar aizsargfaktoru 8 un austāku samazina D vitamīna sintēzi ādā par 95%! Tāpēc nav pārsteigums, ka šī vitamīna trūkums ir novērojams pat saulainās Austrālijas iedzīvotājiem, jo viņi aktīvi izmanto ultravioletā starojuma aizsargfiltrus.


Bez tam, gaisa piesārņojums, kas ir raksturīgs lielām pilsētām, kavē saules staru piekļuvi zemes virsmai un tādējādi samazina D vitamīna veidošanās iespējas ādā. Jāņem vērā arī tas, ka sasniedzot pusmūža vecumu āda pakāpeniski zaudē spēju sintezēt D vitamīnu. Tā rezultātā samazinās kopējā D vitamīna līmenis organismā, kas, savukārt, traucē kalcija absorbciju, un palielinās kritienu un kaulu lūzumu risks. Visbeidzot, arī dažas aknu un nieru slimības negatīvi ietekmē D vitamīna absorbciju.


Cilvēkiem ar paaugstinātu D hipovitaminozes risku jāapsver šī vitamīna papildu uzņemšana. Vasaras sezonā optimālo D vitamīna devu var iegūt sauļojot seju, rokas un kājas 20-30 minūtes 2-3 reizes nedēļā, neizmantojot aizsargkrēmus. Ir pierādīts, ka vislielākais D vitamīna daudzums veidojas rīta un vakara stundās, tāpēc saule dienas svelmes laikā ir ne tikai kaitīga veselībai, bet arī nenodrošina intensīvāku D vitamīna veidošanu. Aukstajā gadalaikā, kad saules starojums zaudē savu piesātinātību, ieteicams lietot aptiekās nopērkamos D vitamīna preparātus, iepriekš konsultējoties ar ārstu vai farmaceitu. Nelielu šīs uzturvielas daudzumu var saņemt ar uzturu. Taču atšķirībā no citiem vitamīniem, D vitamīns ir retāk sastopams pārtikas produktos. Galvenie D vitamīna avoti ir treknas zivis (piemēram, siļķe, skumbrija, lasis), ikri, sviests, olas dzeltenums, siers, pētersīlis.


Interesanti fakti par D vitamīnu:

* D vitamīns ir taukos šķīstošs, tāpēc pērkot šī vitamīna preparātu, pievērsiet uzmanību tā formai: kapsulas ar eļļas šķīdumu ir efektīvākas par tabletēm.

* Neskatoties uz acīmredzamo D vitamīna nozīmi organisma veselībai, 70% līdz 90% iedzīvotāju ziemeļu platuma grādos cieš no tā hroniska trūkuma.


* D vitamīna sintēzes intensitāte cilvēka organismā strauji samazinās ģeogrāfiskajos apgabalos, kas atrodas virs 42° ziemeļu platuma (Latvija atrodas starp 58° un 56° ziemeļu platuma).


* Noteikt D vitamīna līmeni organismā var ar asins analīzes palīdzību.


* D vitamīns palielina kalcija uzsūkšanos no zarnām un regulē fosfora-kalcija vielmaiņu kaulos un zobos.

* D vitamīna klātbūtne ir nepieciešama asins recēšanai, normālai kaulu un audu augšanai, sirds darbībai un nervu sistēmas funkciju regulēšanai.


* Jo tumšāka ir āda, jo mazāk D vitamīna veidojas saules gaismas ietekmē.


* Ultravioletie stari nevar iekļūt caur stiklu, tāpēc D vitamīna deficīta profilaksei ir jāsauļojas tikai zem atklātām debesīm.


* Lai izvairītos no vitamīna D pārdozēšanas, lietojot vitamīna preparātus, uzmanīgi izlasiet ražotāja instrukciju un ievērojiet ārsta vai farmaceita ieteikumus.


Latvijas aptiekās tagad ir nopērkams jauns preparāts D-Pearls, kas izstrādāts īpaši Ziemeļeiropas iedzīvotājiem. D-Pearls satur D3 vitamīnu, kas ir izšķīdināts aukstā spieduma olīveļļā. Šāda formula nodrošina optimālu aktīvās vielas bio-pieejamību. Katrā D-Pearls kapsulā jeb „pērlītē" ir 20 μg (800 starptautiskās vienības) D3 vitamīna.

Pievieno komentāru

Komentāri 1

Veselība