Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Sulas – veselīga dzīvesveida sākums 1

Mūsdienās speciālistus satrauc viena no 21. gadsimta slimībām - aptaukošanās, kas arvien plašāk izplatās arī Latvijas iedzīvotāju vidū - gan pieaugušo, gan bērnu vidū. Diemžēl nākas secināt, ka to vairāk veicina nevis veselīga dzīvesveida neievērošana, bet gan pastiprināta kaitīgo ieradumu izkopšana, tostarp nepilnvērtīgu un neveselīgu pārtikas produktu lietošana uzturā.

Pilnvērtīgs ēdiens var būt arī sula
Pareizs uzturs, kas satur organismam nepieciešamās minerālvielas, vitamīnus un citas uzturvielas, ir viens no veselīga dzīves veida priekšnosacījumiem. Lai arī garšīga un veselīga ēdiena pagatavošana prasa laiku un izdomu, ir dažādas iespējas, kā paēst veselīgi, neiztērējot ne milzums laika, ne naudas. Piemēram, izvēloties atsevišķas ēdienreizes aizvietot ar sulām, kuras tāpat ieteicams dzert arī starp ēdienreizēm, tādējādi izvairoties no neveselīgiem našķiem un uzkodām.

 

Pateicoties augļu un dārzeņu daudzveidībai, sulas var pagatavot mājās vai iegādāties veikalā (piemēram, vietējo ražotāju Gutta un Cido 100% sulas) - atkarībā no garšas sajūtas un iespējām. Neskatoties uz sulu konsistenci, to sastāvā esošo uzturvielu dēļ sulas ir pieskaitāmas kategorijai „ēdiens". Un pilnvērtīgs uzturs ļauj mūsu organismam justies mundram un arī izvairīties no daudzām slimībām.

 

Glāzē sulas tikpat daudz uzturvielas, cik parastā ēdienā
Latvijas Lauksaimniecības Universitātē tika veikti pētījumi ar mērķi zinātniski izpētīt kādas uzturvielas satur dažādas sulas. Interesanti, bet fakts: sulās ir līdzvērtīgs vai pat lielāks dažādu uzturvielu daudzums nekā līdzvērtīgā apjomā ikdienā uzturā lietotai pārtikai - gaļai, rīsiem, kartupeļiem, salātiem, maizei, piena produktiem, u.c. Par pamatu eksperimentiem tika ņemtas pašmāju ražotāju Cido un Gutta sulas Tetra Pak iepakojumos. Visi veikto pētījumu rezultāti atrodami kampaņas mājas lapā www.apedsulu.lv.


*Piemēram, vienā glāzē Gutta vai Cido tomātu sulas (200gr) ir tikpat daudz kālija (K), cik 200gr rupjmaizes! Glāzē Gutta apelsīnu sulas (200gr) ir četras reizes vairāk antioksidanta beta-karotīna nekā 200gr kāpostu, un vēl - izdzerot glāzi apelsīnu sulas var uzņemt vairāk enerģijas nekā no tases kafijas (2 in 1, 300gr). Savukārt glāzē Cido greipfrūtu sulas (200gr) ir daudz dzelzs (Fe), cik 200gr biezpiena.


Tieši uzturvielu bagātības un to unikālo īpašību dēļ sulas ir vērtējamas kā viena no pilnvērtīgām veselīga dzīvesveida sastāvdaļām.

Par veselīgām bērnu ēšanas tradīcijām lielā mērā jārūpējas vecākiem
Veselīgas ēšanas tradīcijas iemāca vecāki un bērnudārza skolotāji, tāpēc ir jo īpaši svarīgi, lai minētās personas pašas dien dienā ēstu veselīgi, un mācītu to arī bērniem.


Par veselīgu bērnu uzturu jārūpējas pastiprināti, jo par situācijas nopietnību liecina ne tikai arvien pieaugošā tendence palielināties liekajam svaram jauniešu vidū, bet arī ikdienā lietotie neveselīgie ēdieni, galvenokārt, dažādas ātrās uzkodas un dzērieni - gāzētas limonādes, enerģijas dzērieni, kā arī vieglie alkoholiskie dzērieni. Piemēram, salīdzinoši ar citām ES valstīm, Latvijā ir novērojams liels šo produktu patēriņa īpatsvars; savukārt tādi citviet ikdienā bieži lietoti veselīgi produkti, kā sulas Latvijā tiek patērētas salīdzinoši reti.

 

Taču sula ir produkts, kam ir pieejamas ne vien dažādas garšas, bet tā sastāvā esošās vielas spēcina organisma imunitāti. Turklāt sulas organismam ir daudz vieglāk pārstrādāt nekā attiecīgos augļus vai dārzeņus.

 

Tomātu sula vielmaiņai
Tomātu sula satur aizsargvielu, ko veido dažādi karotīni, kas savukārt stabilizē šūnu aizsargmembrānas. Aizsargvielu - karotīnu trūkums var veicināt redzes pasliktināšanos. Tomātu sulā ir daudz organisko skābju - pienskābes un ābolskābes, kas normalizē vielmaiņas procesus. Turklāt askorbīnskābes daudzuma ziņā tomātu sula ir līdzīga citrusaugļu sulām. Tomātu sula ir bagāta ar nātriju, kalciju, kāliju un magniju, kā arī C, A, B, P un citiem vitamīniem. Tāpat tomātu sulā ir vielas, kas mazina vēža saslimšanas risku - piemēram, likopēns, kas mazina risku saslimt ar onkoloģiskām slimībām (krūts, plaušu, resnās un taisnās zarnas vēzi), aizsargā sirdi un asinsvadus, kā arī aizkavē novecošanos.

 

Greipfrūtu sula vēlama bērniem un pusaudžiem
Greipfrūtu sulā ir īpaši daudz C vitamīna, kas ir nepieciešams mūsu imūnsistēmai, kā arī piedalās bioķīmiskās reakcijās kā biokatalizators. Augļos ir arī daudz folijskābes (B grupas vitamīns), kas ir ļoti nepieciešama šūnu veidošanās procesā. Šo īpašību dēļ greipfrūtu sulu ieteicams lietot bērniem un pusaudžiem.


Vienīgi, ja tiek lietoti medikamenti, tad ir jābūt piesardzīgiem un neskaidrību gadījumā jākonsultējas ar ārstu, jo lietojot greipfrūtu sulu var pastiprināties atsevišķu zāļu iedarbība.

 

Apelsīna sula sirdij un imūnsistēmai
Apelsīnos ir paaugstināta C vitamīna koncentrācija, un saaukstēšanās gadījumos ieteicams izdzert 1 - 2 glāzes svaigi spiestas vai 100% veikalā nopērkamās sulas dienā (piemēram, 100% apelsīna sulu no Latvijas ražotājiem Cido vai Gutta). Taču slimības gadījumā nepieciešamo dienas devu nosaka ārsts. Apelsīnu sulā ir arī B vitamīni - pantotēnskābe folijskābe, kā arī skaistuma vitamīns biotīns, kas nepieciešams veselīgai ādai un matiem. Tāpat apelsīnu sula ir bagātīgs kalcija (Ca) avots, kas savukārt stiprina kaulus un zobus. Apelsīni satur arī daudz magnija, kas ir vajadzīgs sirds un muskuļu stiprināšanai. Tie ir arī reti sastopama mikroelementa selēna avots, kas savukārt nepieciešams imūnsistēmas stiprināšanai.

Pievieno komentāru

Komentāri 1

Sulu dzērājs

Interesanti :) paldies, ka beidzot kaut kas pozitīvs nevis atkal krīze :))) protams, vēl arī hokejs ir varen pozitīvs!!!!

pirms 9 gadiem, 2009.05.05 17:44

Veselība