Atbild deputātu kandidāti. Vai nesaskatāt draudus, ka novadā vara var koncentrēties ierobežota cilvēku loka rokās? 17

"Dzirkstele" jautā, deputātu kandidāti atbild

Demokrātijā būtisks ir varas dalīšanas princips. Vai nesaskatāt draudus, ka novadā vara var koncentrēties ierobežota cilvēku loka rokās, ņemot vērā, ka starp deputātu kandidātiem ir pašreizējie novada un pilsētas izpildvaras pārstāvji?


Atbild Jaunās konservatīvās partijas deputātu kandidātu saraksta līdere Guna Švika:

 – Uzskatām, ka izpildvarai ir jābūt atdalītai no lēmējvaras. Likums nosaka, kuri amati ir savienojami ar deputāta statusu un kuri ne. Katram, kurš ir piekritis kandidēt par deputātu, ir jābūt gatavam, ka viņu ievēlēs un būs jāstrādā, nevis jānoliek mandāts un jāatgriežas savā labāk atalgotajā darbavietā. Ir jāciena vēlētājs. Kļūstot par deputātu, nevajadzētu lietot jēdzienu “vara”. Nekāda vara pret iedzīvotājiem nav jādemonstrē. Ir jāstrādā iedzīvotāju labā, uzklausot viņus un risinot jautājumus, vienlaicīgi ieviešot jauno un labāko. Deputāti pieņem lēmumus un virza jautājumus, bet izpildvaras speciālisti tos realizē. Demokrātijā ļoti būtiska ir dažādu viedokļu izteikšana un diskusijas. Pilnīgi nepieņemama ir no padomju sistēmas mantotā dienesta stāvokļa izmantošana sava labuma gūšanai.


Atbild partijas “Latvijas Attīstībai” deputātu kandidātu saraksta līderis Normunds Mazūrs:

– Vēlētāji ir tie, kuri balsos un izvēlēsies, kuriem būt deputātiem. Balsos ne jau par priekšniekiem, par izpildvaras pārstāvjiem vai no tā visa tālu esošajiem. Balsos par personībām, kurās saskata reālus darītājus, kuri saprot pašvaldības darbu. Vēlētāju uzticēšanās ir izšķirošā. Tālāk jau sekos izšķiršanās, kādus amatus var un kādus nevar savienot ar deputāta pienākumiem. Šobrīd sagatavošanas procesā esošajā jaunajā pašvaldību likumā būs strikti nodalīta izpildvara no lēmējvaras.
Vēl gribu uzsvērt – šis pirmsvēlēšanu periods parādīja, ka ir ļoti grūti izveidot deputātu kandidātu sarakstu. Tik daudzi ir uzrunāti un tik daudzi ir atteikušies nākt politikā! Mēs savā kandidātu sarakstā nebūt neiekļāvām tos, kas paši “raujas” nonākt domē par katru cenu, mēs izvēlējāmies tos, kuros redzam lietaskoku. Ļoti gribējās vairāk starp deputātu kandidātiem redzēt uzņēmējus, bet diemžēl... Viņi saprot, ka grūti būs apvienot deputāta darbu ar uzņēmuma vadīšanu.


Atbild Latvijas Reģionu Apvienības deputātu kandidātu saraksta līderis Andis Caunītis:

– Ievēlēšanas gadījumā jāapzinās, vai varēs apvienot amatus un vai tiešais vadītājs dos atļauju apvienot amatus. Par pašvaldības iestāžu vadītājiem šādu lēmumu par atļauju apvienot amatus pieņems ievēlētie deputāti, ja likums nenoteiks citu kārtību vai citus ierobežojumus.
Šobrīd sarakstos ir daudz pašvaldības administrācijas vadošo darbinieku, kas, iespējams, liecina par iespējamo atšķirīgu viedokli. Varbūt izpildvarā strādājošie domā, ka ir pārāk maz tiesību, ka izpildvaras viedokli un domas nerespektē deputāti un tas atspoguļojas izteiktā šo darbinieku skaitā, kas balotējas uz pašvaldības vēlēšanām. Vai citu mērķu vadīti? Drīzāk aktuāls ir jautājums par reāli iespējamo vai neiespējamo amatu un darbu savienošanas iespēju. Protams, izpildvaras un lēmējvaras saplūšana var radīt šaubas par pieņemto lēmumu neitralitāti un objektivitāti, kā arī atrašanās divos amatos var radīt interešu konflikta riskus.


Atbild Nacionālās apvienības ““Visu Latvijai!” - ”Tēvzemei un Brīvībai/LNNK”” deputātu kandidātu saraksta līdere Guna Pūcīte:

– Vienmēr esmu iebildusi attiecībā uz lēmējvaras un izpildvaras nenodalīšanu. Es pat domāju, ka pašreizējai Gulbenes novada vadībai savu reizi ir bijusi izdevīga situācija, ka lēmēju un izpildītāju sajukuma dēļ vienā veselā nav iespējams noteikt atbildīgo. Nav pareizi, ka augsta līmeņa iestāžu vadītāji kandidē, jo ievēlēšanas gadījumā var būt situācijas, kad interešu konflikts liegs piedalīties balsojumos. Arī pašlaik ievēlētie izpildvaras deputāti nepiedalās atsevišķos balsojumos, tomēr pašvaldības ierindas darbinieka, kurš kļuvis par deputātu, ierobežoto jautājumu loks, visticamāk, ir daudz šaurāks, nekā tas būtu iestādes vadītājam, kļūstot par deputātu. Cerēsim, ka ar jauno pašvaldību likumu šis apstāklis tiks izskausts!


Atbild Zaļo un Zemnieku savienības deputātu kandidātu saraksta līderis Normunds Audzišs:

– Pamatā lēmējvarai ir jābūt nodalītai no izpildvaras. Jaunais pašvaldību likums ienesīs jaunas korekcijas, kas nebija iekļautas pašreizējā likumā. Ja kāds no izpildvaras pārstāvjiem tiks ievēlēts deputātos, tad viņam būs jāizšķiras, kur darboties, ievērojot likuma normas. Gudri un zinoši vadītāji pašvaldībai ir ļoti nepieciešami. Citādi nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu iedzīvotājiem. Es uzskatu, ka vadības līmeņa speciālistiem nav jābūt deputātu sastāvā, tāpēc ZZS savā deputātu kandidātu sarakstā tos neiekļāva. Runājot par draudiem, tādus nesaskatu, jo, pirmkārt, likums noteiks kārtību un, otrkārt, mēs esam mazs novads, viens otru zinām, un vadība nepieļaus kāda interešu  spiedienu. Saeimā ir citādāk, partijas izveido koalīciju un izvirza Ministru prezidenta kandidātu, ko apstiprina Valsts prezidents, kas veido Ministru kabinetu.


Atbild partijas “Jaunā Vienotība” deputātu kandidātu saraksta līderis Intars Liepiņš:

– Ja izpildvaras pārstāvji nonāks deputātu krēslos, tur jau uzreiz būs jautājums par interešu konflikta iespējamību. Demokrātija, protams, atļauj balotēties, bet patiesībā tā ir iedzīvotāju maldināšana. Daži izliekas, ka to nesaprot, taču saprot ļoti labi.
Pašvaldību likums jau tagad ierobežo izpildvaras pārstāvju iesaistīšanos lēmējvarā. Un gaidāmās izmaiņas šajā likumā padarīs vēl “sarkanāku”, vēl acīm redzamāku šo norobežojumu.
Taču šodien situācija gaidāmajās Gulbenes novada vēlēšanās ir tāda, ka kandidē arī tie, kuri faktiski nevarēs būt deputāti, ja gribēs savienot šos pienākumus ar ieņemto amatu izpildvarā.

Pievieno komentāru

Komentāri 17

Vara

Galvenais lai vara nav aprobežotu cilvēku rokās, kuri paši nezin vai nesaprot, ko viņi dara sarakstos.

pirms 16 dienām, 2021.04.30 10:42

Nē,nē

to nu gan visi saprot ,visi grib zīmēties un visi grib meklēt pašlabumu.

pirms 16 dienām, 2021.04.30 10:48

loģiski

ja aprobežots cilvēks meklē pašlabumu sādžas domē un vēl koncentrē varu savās ķetnās, tad tā ir Gulbenes un tās novada tālāka pagrimšana un bojāeja

pirms 15 dienām, 2021.04.30 17:31

Aivars Ignatāns

Lēmējvara? Izpildvara? Tie ir tikai teorētiski termini pat nelielai valstij, kur nu vēl mazai pašvaldībai. 2019.gadā Gulbenes novada deputātu vairākums nobalsoja par Jaungulbenes Sila pārdošanu, pat neņemot vērā, ka 700 jaungulbenieši (gandrīz visi pagasta iedzīvotāji) parakstījās pret to. Lūk, par ko ir jāaizdomājas gan lēmējvarai, gan izpildvarai – cik lielas ir viņu tiesības un atbildība lemt pretēji sabiedrības vēlmēm un vajadzībām? Varbūt pat TĀDA lēmējvara vispār nav vajadzīga? Drīz nākamās novada domes vēlēšanas un jādomā, ka ne tikai jaungulbenieši atceresēsies, kuri deputāti toreiz balsoja par un kuri pret viņu interesēm saglabāt Silu sabiedriskajā īpašumā. Sabiedrības intereses toreiz aizstāvēja, deputātu kandidāti, kas patreiz balotējas 2.sarakstā.

pirms 15 dienām, 2021.04.30 17:35

Lasītājs

Pašķirstīju arhīvus un neatradu nevienu rakstu par to, kas ir radikāli mainījies Jaungulbenes iedzīvotāju dzīvē pēc t.s. sila pārdošanas. Nav neviena raksta, kādas vēlmes un vajadzības līdz ar to ir liegtas jaungulbeniešiem. Bet varbūt silu bija noskatījis kāds vietējais bāleliņš par kapeikām, kuru kā sabiedrības sastāvdaļu pārstāvēja tagadējie 2.saraksta kandidāti un arī augstākredzamā komentāra autors, par kuru komentāros izskan pa kādai ne visai glaimojošai atsaucei?

pirms 15 dienām, 2021.04.30 19:10

Aivars Ignatāns

Pilsētā Gulbene un visā novadā pēdējo 30 gadu laikā vizuāli arī ir maz kas mainījies, ja salīdzina ar padomju laikiem. Salīdzinājumā ar tiem laikiem ir mainījusies tikai pilsoņu apziņa, ka viņi spēj lemt paši par teritoriju, kurā dzīvo. Jaungulbenes Sils ilgtermiņā bija sabiedrības kopīpašumā, tagad tas ir zviedru īpašumā. Var jau pārdot zviedriem arī Gulbenes kultūras namu, Emzes parku un pat domes ēku, vienmēr atradīsies pilsonīši, kuri teiks, ka faktiski nekas nav mainījies un varbūt pat ir labāk, jo tagad lai galvu par šo īpašumu uzturēšanu lauza zviedri (krievi, ķīnieši u.c.).

pirms 15 dienām, 2021.04.30 19:55

Aivars Ignatāns

Anonīmajam Lasītājam. Mani neuztrauc neglaimojošas atsauksmes. Tādas ir bijušas vienmēr un par visiem. Es par savu reputāciju un darīto (nedarīto vai tikai teikto) varu atbildēt kopš pilngadības sasniegšanas. Katram jāatbild par sevi, arī Tev, anonīmajam lasītājam, kurš izsaka nepierādītus pieņēmumus.

pirms 15 dienām, 2021.04.30 20:16

Monika

Nepiekrītu Aivaram par to, ka pilsētā maz kas mainījies. Salīdziniet Gulbenes novada bibliotekas veidotās rubrikas fotogrāfijas-toreiz un tagad. Kā arī ieteiktu ieet bibliotēkas krājumos un aplūkot vēsturiskās forogrāfijas. Atšķirība ir acīm redzama! Pilsēta mainās un tas ir pateicoties ļoti daudziem Gulbeniešiem, kuru vārdus un uzvārdus tāpat var atrast bibliotēkas krājumos.

pirms 15 dienām, 2021.05.01 06:27

Aivars Ignatāns

Izmaiņas (to neesamību) Gulbenē pieminēju tikai sakarā ar anonīmā Lasītāja apgalvojumu, ka jaungulbeniešu dzīvē it kā nekas neesot mainījies pēc Sila pārdošanas. Un kā vēl mainījies – vismaz attieksmē pret tā saucamo pašvaldību, ko Jaungulbenē dažs sāka saukt par svešvaldību. Bet Gulbenes izskatā pēdējo 30 gadu laikā pa lielam tiešām gandrīz nekas nav mainījies.

pirms 15 dienām, 2021.05.01 07:25

Aivars Ignatāns

Nu ir mainījies - nav vairs ļeninekļa un uzceltas 3-4 veikalu kārbas :)

pirms 15 dienām, 2021.05.01 07:44

Monika

Kategoriski nepiekrītu! Aivar, apmeklējiet Gulbenes novada bibliotēkas mājaslapu, paskatieties!Tur ir ļoti izsmeļoša informācija-arī vizuālā. Nepaslinkojiet un paskatieties.
Jābūt aklam, lai neredzētu izmaiņas!

pirms 15 dienām, 2021.05.01 08:05

!

Ir ir mainījies, bet vai uz labo pusi?
Visas ielas ir sašaurinātas, ir uzcepts kroplīgākais aplis pasaulē un viss.

pirms 15 dienām, 2021.05.01 08:26

Aivars Ignatāns

Šķiet, ka šajā tēmā nav Gulbenes fotogrāfiju apspriešana, bet nu labi - ja kādam ļoti gribas pārliecināt, ka Gulbene ir radikāli izmainījusies pēdējās desmitgadē, tad lai tā arī uzskata - sliktāk no tā nepaliks nevienam.

pirms 15 dienām, 2021.05.01 08:28

Jānis

Mainisies ,bet uz slikto pusi. Skolas slědz, tauta krasi mazinăs.Ierědņus domé vajag samazinât

pirms 12 dienām, 2021.05.03 17:40

acs

Lai koncentrējas. Tad nebūs Krilova fabulas personāžs un varēs ne vien vilkt katrs uz savu pusi, bet reāli aizvilkt uz apsolīto rezultātu. Ja nepratīs vai neizdosies, tad arī būs no kā reāli prasīt atbildību līdzīgi kā kā slimnīcas gadījumā no ZZS!

pirms 12 dienām, 2021.05.04 10:52

acs

Ar to nenoliedzu demokrātiju. Vien tikai tās Ahileja papēdi - nespēju un/vai nevēlēšanos mobilizēt spēku uz to, kas pārklājas, kam par iemeslu ir katra demokrāta vēlēšanās būt solists, tādā veidā koncentrējoties nevis uz kopējo mēķi, bet gan kapitāla krāšanu kārtējām vēlēšanām. Gala iznākums - demokrātisks ČIKS...

pirms 12 dienām, 2021.05.04 11:04

Vietējās ziņas