Bankomātu lietotajiem jāuzmanās

Latvijā pērn bijis gadījums, kad patvarīgi noziedzīgos nolūkos tobrīd nezināmas personas uz bankomāta mehāniski izvietoja ierīci, kas nolasa norēķinu kartes datus un nofilmē, kā bankas klients ievada PIN kodu. Šāds gadījums 12.decembrī bijis Rēzeknē, kur šāda ierīce bija uzstādīta pie "Swedbank" bankomāta. Notikuma apstākļus skaidro gan policija, gan pati banka.

"Swedbank" Gulbenes filiāles vadītājs Andris Vējiņš "Dzirkstelei" saka, ka šis gadījums mudinājis bankai veikt papildu drošības pasākumus, kā arī skaidrot klientiem situāciju.
Par nenoliedzamu faktu kļuvis tas, ka Latvijā parādījies jauns naudas zagšanas veids - blēži uz bankomātiem uzstāda ierīces, kas atvieglo viņiem īstenot savu noziedzīgo nodomu piesavināties svešu naudu.


Kā liecina Rēzeknes pieredze, tur noziedznieki bankomātam karšu lasītāju jeb skimmeru bija novietojuši tā, ka tas acīm redzami bija izvirzīts uz āru no bankomāta korpusa. Turklāt Rēzeknes gadījumā tieši virs bankomāta monitora bija uzmontēta "actiņa", kas fiksē, kā kartes lietotājs ievada PIN kodu. Lai blēdību maskētu, ap kameru salīmētas "Swedbank" uzlīmes.


"Normāli ir, ka "Swedbank" bankomāts ir kā slīpa plakne ar spraugām, ar taustiņiem, ekrānu. Uz šīs plaknes nav jābūt nekādiem izvirzījumiem, nekādiem svešķermeņiem. Klientam, pienākot pie bankomāta, ir jāapskata tas un vizuāli jānovērtē. Bankomātu pati banka nepārveido," saka A.Vējiņš.


Viņš bilst, ka banka reaģē uzreiz, ja pašiem vai klientiem rodas kādas aizdomas par bankomātu stāvokli un drošību.

 

"Arī klientam ir jābūt uzmanīgam," saka A.Vējiņš un piebilst, ka negodīgu cilvēku dēļ informāciju no kartes var piesavināties pat restorānā, ja klients tur vēlas veikt bezskaidras naudas norēķinu. Kartes lietošana nozīmē risku, tāpēc klientam jābūt piesardzīgam saprāta robežās.


"Bankomāts ir pakalpojums, kas visā Latvijā klientiem pieejams 24 stundas diennaktī. Jebkurā brīdī persona var mēģināt pie bankomāta veikt nelikumīgas darbības. Kad banka to fiksē, tiek veikti drošības pasākumi un sākas darbs noziedzīgās personas indentificēšanā. Ja klientam rodas aizdomas par bankomāta drošumu, tad nekavējoties jāzvana uz telefona numuru, kas norādīts uz norēķinu kartes. Klientam atbildēs jebkurā diennakts stundā. Atbildēs cilvēks, nevis automātiskais atbildētājs, un dos padomu," saka A.Vējiņš.


Rēzeknes gadījumā nelikumība atklāta dažu stundu laikā, tāpēc ne bankai, ne tās klientiem nekādi zaudējumi nav radušies. Par blēdību laikus ziņojuši acīgie bankomāta lietotāji.


Šādu gadījumu skaits Latvijā esot neliels. Taču šāda veida krāpšanas ir globāla parādība.

Pievieno komentāru

Vietējās ziņas