Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

ES: Autobusu pasažierus lutinās ar jaunām tiesībām

Drīzumā tālsatiksmes autobusu pasažieriem Eiropas Savienībā (ES), gluži tāpat kā aviopasažieriem, reisa atcelšanas vai kavēšanās gadījumā būs iespēja saņemt maltīti. Tas ir tikai viens no punktiem, kas pārvadātājiem būs jāievēro, kad stāsies spēkā regula par autobusu pasažieru tiesībām.

Baros, kompensēs, izmitinās
Eiropas Parlaments 15. februārī atbalstījis regulu par autobusu pasažieru tiesībām. Līdz šim pasažieru tiesības attiecās tikai uz gaisa, dzelzceļa un ūdens transporta pasažieriem, taču tagad ES līmenī pilnveidots tiesiskais regulējums visu transporta veidu lietotājiem. Autobusu pasažieriem tādējādi tiks sniegta aizsardzība, ceļojot ES robežās.


Piemēram, tālsatiksmes pakalpojumu sniedzējiem (vairāk par 250 kilometru) būs jānodrošina bezmaksas palīdzību invalīdiem un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām. Tāpat būs jāatlīdzina zaudējumi pārpildīta reisa vai tā atcelšanas gadījumā, kā arī pēc plānotā izbraukšanas laika kavējuma par vairāk nekā 120 minūtēm. Reisa atcelšanas gadījumos vai pēc kavējuma par vairāk nekā 90 minūtēm, ja brauciens pārsniedz trīs stundas, būs jānodrošina maltīte. Tāpat nāksies nodrošināt nepārvadāto pasažieru izmitināšanu viesnīcā pat uz divām naktīm, izņemot bargu laika apstākļu vai dabas katastrofu gadījumā. Paredzēts, ka regulu sāks piemērot 2013. gadā.

 

Pārvadātāji gaida regulu un labākus ceļus
SIA „Norma-A", kas piedāvā „Ecolines" pasažieru pārvadājumus, vadītāja Jūlija Staševska RAA klāstīja, ka jau šobrīd, pamatojoties uz 1973. gada Ženēvas konvenciju par pasažieru autopārvadājumiem, pārvadātājiem jābūt ļoti pretimnākošiem. „Ja gada laikā mēs pārvadājam 300 000 - 400 000 pasažieru, bet saņemam aptuveni 200 sūdzību, es neteiktu, ka tas ir daudz," esmaja.lv norādīja J. Staševska.
„Piemēram, ja reisi kavējas, mēs atlīdzinām pasažieriem, piedāvājot kompensācijas vai bezmaksas biļetes," atklāja J. Staševska, piebilstot, ka pasažieru tiesības arī līdz šim bijušas visai stingras.

 

„Ja viens brauciens ilgst 30 stundas, divu stundu kavēšanos var panākt, kaut stāvot sastrēgumā uz kāda tilta Rīgā. Noteikumi jau tagad ir stingri, bet gaidīsim 2013. gadu un labākus ceļus," atzīmēja J. Staševska.


Viņa norāda, ka nevar salīdzināt pasažieru pārvadājumus ar autobusu un lidmašīnu, „jo ceļi Latvijā nav piemēroti mūsu braucieniem. Turklāt autobusu pārvadājumi notiek pat tad, kad laika apstākļu dēļ lidostas ir slēgtas. Pērn decembrī, kad lidmašīnas nelidoja sniegputeņa dēļ, mēs strādājām - piedāvājām viesnīcas un pirkām biļetes pie citiem pārvadātājiem, nodrošinājām pārsēšanos."

Kas neapmierina pasažierus


2010. gada laikā Autotransporta direkcija saņēmusi 21 sūdzību par pārvadātāju sniegtajiem pakalpojumiem, esmaja.lv norāda direkcijas preses sekretāre Sandra Maļuha. Sūdzības saņemtas par autobusu vadītāju neatbilstošu rīcību, tirgojot braukšanas biļetes, kustības saraksta neievērošanu, reisu atcelšanu. Tāpat pasažieri nav bijuši mierā ar autobusu tehnisko stāvokli, uzskatījuši autobusu ietilpību par neatbilstošu un norādījuši uz kontrolieru neadekvāto rīcību. Divos no sūdzību gadījumiem gadījumos pārvadātājs ir apņēmies atlīdzināt pasažierim radītos zaudējumus.


Savukārt Satiksmes ministrijā pasažieri sūdzējušies par braukšanas maksas atvieglojumiem, par autobusu vadītāju attieksmi un dažādiem starpgadījumi pret invalīdiem. Tāpat pausta neapmierinātība par izmaiņām maršrutu kustības sarakstos, tostarp iedzīvotāju priekšlikumi mainīt reisu atiešanas laikus, par jaunu pieturu ierīkošanu. Pasažieri nav bijuši mierā arī ar to, ka, ņemot vērā tagadējo ekonomisko situāciju un maršrutu tīkla optimizāciju, slēgti vairāki dzelzceļa un autobusu maršruti un reisi. Mēnesī ministrija saņem trīs četras sūdzības no autobusu pasažieriem, gadā to ir ap 40. Ministrijā norāda, ka vēl virkne sūdzību vērsta uz par problēmām Rīgas pilsētas sabiedriskajā transportā, taču tās izskata Rīgas domes Satiksmes departaments.

Pievieno komentāru

ES un Latvija