Kolorītā Kalnienas stacijas mainās

Gulbene Vidzemē un Baltijā ir pozitīvs piemērs tam, kā tiek saglabāts industriālais (rūpnieciskais) dzelzceļa mantojums. Par to kārtējo reizi klātienē varēja pārliecināties Gulbenes viesi, kuri ir SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” pašlaik realizējamā starptautiskā projekta “Industriālā mantojuma atdzīvināšana tūrisma attīstībai” partneri.

Viesi apmeklēja Gulbenes dzelzceļa depo, brauca bānītī līdz Kalnienas stacijai, aplūkoja tās restaurācijas septiņos gados paveikto un izbaudīja bānīša kolorīto vidi. Kopā ar ciemiņiem bija un viņiem par bānīša ikdienu, projektiem un tūristu piesaisti stāstīja SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” pārvadājumu daļas vadītājs Raitis Melders.

"Ir nostiptināti un hidroizolēti Kalnienas stacijas pamati, kā arī nomainīti un protezēti guļbūves ārsienu satrupējušie apakšējie vainagi. Pēc galvenās fasādes logu un durvju restaurācijas uzsākta ēkas fasāžu apšuvuma atjaunošana, tajā skaitā atjaunoti fasāžu dekoratīvie elementi, daļa no kuriem restaurēti, bet pārējie izgatavoti no jauna pēc veco parauga. Apjomīgi restaurācijas darbi veikti arī iekštelpās – trešās klases uzgaidāmajā telpā un vējtverī. Nomainīti guļbūves satrupējušie starpsienu apakšējie vainagi, atsegtas aiznagloto durvju vietas un divās telpās ieklāts jauns dēļu grīdas segums. Atjaunotas senās durvju ailas un izgatavotas jaunas durvis. Veikta arī mūra pagraba galvenās fasādes pārmūrēšana. Rekonstruēta ēkas oriģinālā jumta konstrukcija, kā arī atjaunoti dūmeņi un ieklāts jauns jumta segums. Tas viss ir paveikts ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas, Valsts kultūrkapitāla fonda, kā arī akciju sabiedrības “Latvijas dzelzceļš” un citu sponsoru atbalstu. Ir izstrādāts stacijas ēkas interjera projekts, kā arī atjaunota grīda stacijas kases telpā, restaurēti logi ēkas ziemeļu fasādē un atjaunotas zudušās podiņu krāsnis stacijas dienesta un uzgaidāmajās telpās. Pagājušajā gadā pabeigts apšuvums ēkas trim fasādēm. Ēkas restaurācijas darbi tiek turpināti saskaņā ar finansējumu. Stacijas ēkas arhitektonisko veidolu paredzēts atjaunot tuvu tam izskatam, kāds tas bijis 20.gadsimta sākumā. Uzgaidāmajās un kases telpās plānots iekārtot vēsturisku ekspozīciju, bet dzīvojamajā daļā - telpas dzelzceļa voluntieriem,"stāsta R.Melders.

Minētais starptautiskais projekts saista Igaunijas un Latvijas sadarbības partnerus - kopumā 26 industriālā mantojuma objektu apsaimniekotājus. Projekta realizācija Gulbenē ir sākusies pagājušajā gadā. Gulbenes dzelzceļa depo pirmā stāva telpās, kā ir plānots, vēl pašlaik turpinās remontdarbi.

Depo ir izveidota ekspozīcija. Gatavs ir arī reklāmas video, kas stāsta par Gulbenes-Alūksnes bānīti kā Baltijas valstīs vienīgo vispārējās lietošanas šaursliežu dzelzceļu ar tūrisma iespējām. Ir gandrīz pabeigts 20.gadsimta sākumam raksturīgas retas rokas drezīnas remonts.

R.Melders stāsta, ka atlikusi vien šā tehnikas rīka montāža. Zīmīgi, ka, iespējams, šis būs vienīgais tāds eksemplārs, kuru izdevies izgatavot pēc vēsturiskiem attēliem, nodrošinot iespēju to lietot. 

Uz visiem 26 projekta partneriem plānotais kopējais finansējums dažādu aktivitāšu veikšanai ir 1,143 miljoni eiro, no kuriem  971,665 tūkstoši eiro ir Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums, bet pārējais – projekta partneru līdzfinansējums. 

Pievieno komentāru

Vietējās ziņas