LTAB: Nākamgad neapzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki vēl vairāk izjutīs OCTA polišu sadārdzinājumu

Rīga, 27.dec., LETA. Nākamajā gadā apdrošinātāju cenu diferenciācija starp apzinīgajiem un neapzinīgajiem transportlīdzekļu īpašniekiem tikai pieaugs, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

 

Viņš sacīja, ka šis gads obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) nozarei vērtējams kā nozares sakārtošanas gads, kas iezīmējies arī ar vairākām jaunām un būtiskām lietām, kas ietekmēs sistēmas attīstību arī nākamajā gadā un turpmāk.

 

Šobrīd OCTA tirgū darbojas deviņas apdrošināšanas kompānijas. OCTA apdrošināšanas jomā šajā gadā savu darbību sāka AAS "Baltijas Apdrošināšanas nams". Par savu iespējamo dalību šajā jomā masu medijos ir paziņojusi vēl viena apdrošināšanas sabiedrība. Stengrevics pieļauj, ka nākamajā gadā tā varētu sākt savu darbību Latvijā. Salīdzinoši mazajam apdrošināšanas tirgum Latvijā tas, pēc LTAB pārstāvja, domām, nozīmēs vēl sīvāku konkurenci un, iespējams, arī cenu karu no tirgus dalībnieku puses.

 

Patlaban Latvijā ir vienas no zemākajām Eiropā OCTA polišu cenām. Salīdzinot ar vecajām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, atšķirība var sasniegt pat desmit reizes. Latvijā ir vienas no zemākajām cenām, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju. Lielā mērā to veicinājusi salīdzinoši sīvā apdrošinātāju konkurence.

 

Polišu cenu sadārdzinājumu, tāpat kā iepriekš, sekmējusi straujā inflācija, skaidro LTAB pārstāvis. Tās ietekmē būtiski palielinās ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu remontdarbu izmaksas, kas sadārdzina zaudējumu atlīdzības. Šogad deviņos mēnešos vien piekritušo atlīdzību pieaugums ir bijis 45%.

 

Turklāt jāņem vērā fakts, ka aptuveni 92% no atlīdzībām veido transportlīdzekļu bojājumu un bojāejas atlīdzināšana. Patlaban vidējā zaudējumu atlīdzības izmaksa par vienu ceļu satiksmes negadījumu jau pārsniedz 600 latus.

 

Pieaugot transportlīdzekļu skaitam ceļu satiksmē, palielinās arī izraisīto negadījumu skaits. Šogad vien OCTA apdrošinātāji saņēmuši par aptuveni 25% vairāk atlīdzību pieteikumus nekā tādā pašā laika posmā pērn.

 

Būtiski, ka izdevīgo līzingu un piedāvājumu dēļ strauji pieaudzis tieši jaunu transportlīdzekļu skaits ceļu satiksmē, kas savukārt nozīmē daudz lielākus zaudējumus ceļu satiksmes negadījuma rezultātā, salīdzinot ar daudz agrāka izlaiduma gada transportlīdzekļiem, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

 

Patlaban nekas neliecina, ka nākamgad inflācija pierims un neturpināsies remontdarbu izmaksu sadārdzinājums. Šie abi faktori vistiešākajā veidā ietekmē OCTA polišu cenas, jo apdrošinātājiem jārēķinās ar pastāvīgu zaudējumu atlīdzību cietušajiem izmaksu pieaugumu.

 

Nosakot transportlīdzekļa OCTA polises cenu, apdrošinātājs parasti ņem vērā vairākus kritērijus, kuri katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir atšķirīgi. Šie kritēriji var būt transportlīdzekļa marka, izlaiduma gads, apdrošināšanas ņēmēja lojalitāte konkrētam apdrošinātājam, kā arī daudzi citi faktori.

 

Nozīmīgs risku novērtēšanas kritērijs jebkuram apdrošinātājam ir transportlīdzekļa un tā īpašnieka apdrošināšanas vēsture jeb bonus-malus risku novērtēšanas sistēma. Apdrošinātāju izveidotā datubāze parāda, cik regulāri tiek apdrošināta automašīna un vai ar konkrēto transportlīdzekli ir izraisīts kāds ceļu satiksmes negadījums. Tai skaitā, arī tos, kas reģistrēti ar saskaņoto paziņojumu.

 

Jau šogad daudzi neapzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki, ar kuru transportlīdzekļiem ir izraisīti ceļu satiksmes negadījumi arvien vairāk izjūt polises cenas sadārdzinājumu, salīdzinājumā ar tiem autoīpašniekiem, kas nav izraisījuši nevienu negadījumu. Atkarībā no izraisīto negadījumu skaita, šī piemaksa polises cenai var būt ievērojama un var pārsniegt standarta polises cenu pat par 100% un vairāk.

 

Tāpēc Stengrevics prognozē, ka nākamajā gadā šī apdrošinātāju cenu diferenciācija starp labajiem un sliktajiem transportlīdzekļu īpašniekiem tikai pieaugs. LTAB pārstāvis uzskata, ka šāda stratēģija no apdrošinātāju puses ir tikai atbalstāma, jo tādā veidā tiek sekmēta autovadītāju apziņa būt uzmanīgiem, atbildīgiem un nepārgalvīgiem ceļu satiksmē. Šādu praksi sen jau izmanto apdrošinātāji citās ES valstīs, kur par avāriju tās izraisītājam OCTA cena var pieaugt par trīs vai četrās reizēs.

 

OCTA sistēma Latvijā tika izveidota 1997.gada rudenī. Līdz ar to šogad aprit desmit gadi, kopš sistēma sākusi savu darbību.

 

Šo desmit gadu laikā atlīdzībās ceļu satiksmes cietušajiem izmaksāti vairāk nekā 100 miljoni latu. Veiksmīgi ieviests saskaņotais paziņojums, izstrādātas modernas informācijas datubāzes, palielināti atlīdzību limiti, ieviestas nemateriālās atlīdzības. Vairākkārt pilnveidoti ar OCTA saistīti likumdošanas akti.

Pievieno komentāru

Latvijas ziņas