Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

“Zaļie dzelzceļi” Gulbenes novadā liecina par iedzīvotāju kultūru 6

“Devos pārgājienā pa dzelzceļa uzbērumu, kurš noteikti ir tūrisma objekts, jo marķēts kā zaļais veloceļš. Protams, ka visapkārt mētājas izdzertās plastmasas, stikla pudeles, alus bundžas, kā arī nedaudz citu atkritumu. No sākuma pat domāju, ka, regulāri nākot te staigāt, varētu pamazām vien savākt, bet daudzums ir liels,” “Dzirkstelei” raksta gulbeniete L.Irbe.
“Interesenti, kas par šiem ceļiem atbild? Kāds pie tā ir strādājis, marķējot kilometrus, cērtot krūmus,” neizpratnē ir sieviete. Viņa arī vēlas zināt, vai piemēslotājus var atrast un sodīt.
 
Kam pieder?
Gulbenes novada pašvaldība ir iesaistījusies Igaunijas-Latvijas un Latvijas-Krievijas pārrobežu projektos. Mērķis ir sakārtot arī bijušos dzelzceļa līniju uzbērumus jeb “zaļos dzelzceļus”. Tie ir paredzēti aktīvai atpūtai un tūrismam – velobraucējiem, kājāmgājējiem, nūjotājiem, kā arī slēpotājiem ziemas periodā. Runa ir par bijušajām dzelzceļa līnijām (tagad vienkārši zemes ceļiem): Gulbene-Ieriķi, kā arī Gulbene-Balvi-Viļaka. Gulbenes novada pašvaldība šajos projektos ir viena no partnerēm un ir atbildīga par bijušā dzelzceļa uzbēruma posmu no Rankas līdz Gulbenei, kā arī par posmu no Gulbenes līdz Sitas upei.
Vidzemes tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts “Dzirkstelei” skaidro, ka pagājušajā gadā ticis noslēgts zemes patapinājuma līgums ar akciju sabiedrību “Latvijas dzelzceļš” par minēto dzelzceļa posmu nodošanu astoņām pašvaldībām bezatlīdzības lietošanā uz pieciem gadiem. Zemes īpašniece tajā pašā laikā ir un paliek akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”. Pašvaldību pienākums ir savā administratīvajā teritorijā esošo “zaļā dzelzceļa” posmus uzturēt lietošanai atbilstošā kārtībā. Pašvaldības intereses pilnvarota pārstāvēt ir Latvijas Zaļo ceļu asociācija. Pašvaldības gādā par līdzekļu investēšanu “zaļajos dzelzceļos”, iesaistoties starptautiskos projektos.

Ir plāns
R. Sijāts saka – Gulbenes novada pašvaldībai ir plāns, kā veicināt to, lai “zaļie dzelzceļi” netiktu piesārņoti ar atkritumiem. Esot doma par to, lai atsevišķos posmos liegtu dzelzceļa uzbērumus izmantot kā braucamos ceļus automašīnām. R.Sijāts uzsver - “zaļie dzelzceļi” nav plānoti un nav paredzēti automašīnām.  Viņš uzskats – atkritumus dzelzceļa uzbērumu malās atstāj tieši tie, kuri brauc ar automašīnām.
Gulbenes novada domes priekšsēdētājs Normunds Audzišs “Dzirkstelei” saka, ka atbildīgiem par “zaļo dzelzceļu” piemēslošanu ir jājūtas tiem, kas to dara. “Ļoti žēl, ka dažiem iedzīvotājiem ir tāda attieksme pret to vietu, kur viņi dzīvo, un vispār par dabas saudzēšanu un aizsardzību. Nu ne jau šos atkritumus nesa uz muguras, gan jau atveda ar mašīnu, kas arī ir izmaksas. Vai nebija gudrāk pieteikt papildu konteineru un samaksāt to pašu, ko iztērēja par degvielu un mašīnas ekspluatāciju?! Katram ir jārūpējas, lai nepiemēslotu vidi un dzīvotu estētiski sakoptā un acīm baudāmā vidē. Pašvaldība organizēs savākšanu un veiks izmeklēšanu, lai vainīgie tiktu sodīti,” saka N.Audzišs.
Atkritumu apsaimniekošanas likums paredz, ka zemes īpašnieks ir atbildīgs par īpašumā pretlikumīgi novietotajiem atkritumiem, to savākšanu, kā arī ir tiesīgs piedzīt zaudējumus no piemēslotāja. Administratīvo pārkāpumu kodekss par vides piesārņošanu ar atkritumiem paredz  naudas sodu fiziskajām personām no 70 līdz 700 eiro, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantotos transportlīdzekļus vai bez konfiskācijas, bet juridiskajām personām — no 350 līdz 2900 eiro, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanai izmantotos transportlīdzekļus vai bez konfiskācijas.

Fakti

◆ Lai sakārtotu Gulbenes-Ieriķu dzelzceļa uzbērumu Gulbenes novada teritorijā, izmaksas šajā Igaunijas-Latvijas projektā bija 40 550 eiro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 34 467,50 eiro, pašvaldības finansējums – 6082,50 eiro.
◆ Lai sakārtotu “zaļo dzelzceļu” no Gulbenes Balvu virzienā, Gulbenes novadā šā projekta izmaksas ir 52 510 eiro, no tām 90 procenti jeb 47 259 eiro ir Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmas finansējums.
Avots: Gulbenes novada pašvaldība

Pievieno komentāru

Komentāri 6

Laima

Vai tad novadā nav par tūrismu atbildīgā? Tak sen jau vajadzēja iziet gan dabas takas, gan apsekot tūrisma objektus un arī slaveno Zaļo dzelzceļu! Kā arī savākt atkritumus! Ko tad tūrisma vadoņi dara?

pirms 4 mēnešiem, 2020.04.10 17:42

mtx

pilnīgi piekrītu ,ka vajadzētu pārrakt tos uzbērumus ,lai varētu pabraukt ar riteni vai ar mopēdu ,bet ar mašīnām lai nebraukātu , jo "aiz***" ar atkritumiem nejēgā ,lielākā daļa droši ,ka no privātmājām...

pirms 4 mēnešiem, 2020.04.10 21:23

Raimis

Nedomāju ka pārrakt uzbērumus būtu laba doma.
Bija viens gadījums ka zibens bija iespēris šķūnī vai kūtī un sācis degt, tumsā nevarēja īsti saskatīt.Tur pat blakus atradās māja. Izsaucām ugunsdzēsējus. Ātrākais un tuvākais piebraucamais ceļš bija dzelzceļš. Secināt paši kādas būtu sekas ja būtu pārakti uzbērumi. Piebraucamais ceļš pie šīs mājas šausmīga. Pavasarī ,rudenī un tādās kā šī ziema arī citi ceļi nav izbraucami,kamaldasdas ceļš vispār nebija izbraucams un vienīgais veids kā tikt uz pilsētu ir dzelzceļš. Tāpēc lūdzu vispirms sakārtojiet braucamos ceļus un tad varat rakt ko gribat. Mēslotāji ir no pilsētas.

pirms 4 mēnešiem, 2020.04.12 09:06

Viesis

Cik nav redzēts kad Emze, vienas un tās pašas mašīnas uzbrauc uz vecā dzelzceļa un ātri aizbrauc. Ko tur var darīt minūti un vēl ziņot, kad tur ceļš beidzās. Tikai izmest atkritumus. Pats Emzes parks arī pilns ar visādiem gružiem un izlietotiem prezervatīviem....

pirms 4 mēnešiem, 2020.04.13 08:37

Laba tēja

Tā notiek kad bērnus taisa mēneša beigās.Piedzimst muļķīši-dabas piesārņotāji!Tādi lai mājās nebūtu jāiet uz tualeti-čurā un kakā gultā.

pirms 4 mēnešiem, 2020.04.13 09:20

Roberts

Kāpēc nevar uz ''zaļā dzelzceļa'' izvietot informāciju par naudas soda izmēriem(viņi ir iespaidīgi). Domāju tas lielus līdzekļus neprasītu?

pirms 4 mēnešiem, 2020.04.15 15:48

Vietējās ziņas